Ajatuksia epäonnistumisesta

Olen epäonnistunut yhden virkkeen säännön noudattamisessa. En ole kirjoittanut pitkään aikaan ennen tätä aamua. Olen haudutellut aiemmin valmistunutta tekstiäni uskaltamatta käydä siihen käsiksi. Pelkään, että sen hiomisesta tulee suurempi projeki kuin olen kuvitellut, että joudun taas kasvamaan kiinni sen maisemaan ja kuulemaan tarinan ihmiset päässäni.

Ehkä alan olla valmis jatkamaan seuraavaan tekstiin, mutta vielä pitäisi jaksaa yksi iso loppurutistus. Joudun kai vaihtamaan vuorosanoissa käyttämäni murteen toiseen, jota en osaa. Muuten tarinan tapahtumapaikkoja ei pysty sijoittamaan kartalle.

Olen viime aikoina miettinyt, mikä yhden virkkeen säännön seuraamisessa oli niin hankalaa. Voi olla, että silloin tällöin olisi pitänyt olla luvallinen vapaapäivä. Viikon pari sääntö toimi hienosti, mutta sen jälkeen kirjoittaminen jäi kokonaan. Loppuvaiheessa kokeiluani minulle alkoi käydä niin, että huomasin ollessani menossa nukkumaan virkkeen jääneen kirjoittamatta. Siinä sitten yritin parissa sekunnissa sepustaa jotakin ihan mitä sattuu. Siitä ei ollut kovin paljon iloa.

Ehkä on kuitenkin niin, että kirjoittamiselle pitäisi varata päivästä oma aika, jona ei tarvitse keskittyä muuhun. Aamu saattaisi olla hyvä, koska vasta herättyä ei ole ehtinyt vielä ajatella päivän kauppalistaa ja pyöritellä seuraavan päivän ohjelmaa. Pitäisi myös löytää itselle oikea tapa suhtautua epäonnistumiseen. Olen jälleen kysynyt itseltäni seuraavanlaisia kysymyksiä:

  • Mitä oikeastaan on epäonnistuminen?
  • Miten voin unohtaa tekemäni virheet ja alkaa taas kirjoittaa?
  • Onko pysähtyminen aina pahasta?
  • Mikä minua motivoi?
  • Mikä on minulle sopiva aika kirjoittaa?
  • Onko juuri minulla sanottavaa ja mitä se on? (Eli tuttu: Miksi haluan kirjoittaa?)

Kun tänä aamuna kirjoitin kolme runoa, niistä ei välttämättä tullut erityisen hyviä, mutta olen jälleen liikkeessä. En aio lähiaikoinakaan noudattaa yhden virkkeen sääntöä, vaan pohdiskelen uutta lähestymistapaa kirjoittamisen prosessiin.  

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s